ویژگیهای یک طرح کسب و کار ایده آل چیست ؟!

طرح کسب و کار و مطالعات امکان سنجی مقوله هایی هستند که امروزه در کشور ما به کررات مورد سوء استفاده افراد سودجو و بعضا کم سواد قرار گرفته اند !اما طرح توجیهی ایده آل چه ویژگیهایی دارد و طرح نویس معتبر کیست ؟!

اگر کمی در گوگل جستجو کنید خواهید یافت که در هر شرکت و وبسایت و دکانی ادعای طرح نویسی به چشم میخورد و هر کدام ادعا میکنند که طرح کسب و کاری که مینویسند بی نقص است درحالی که در بسیاری از مواقع ، خروجی این طرح نویسان تازه وارد ، به حدی با استاندارد های یک طرح کسب و کار اصولی فاصله دارد که گویی این افراد کلمه ی طرح توجیهی را از ماهیت ساقط کرده اند !

 

ویژگیهای یک طرح توجیهی ایده آل چیست ؟!

به صورت خیلی مختصر اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم میتوان گفت مهمترین ویژگی های یک طرح توجیهی ایده آل ، اول روایی داشتن آن و سپس جامع بودن آن میباشد .

روایی در طرح توجیهی به معنای این است که آمار و ارقام موجود در طرح توجیهی ، نه تنها باید در بانک و ارگانهای بررسی کننده قابل دفاع باشد ، بلکه باید برای خود کارفرما نیز قابل استناد بوده و بتواند به صورت راهنمایی برای روشن کردن مسیر سرمایه گذاریش ، مورد استفاده قرار گیرد .

این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه طرح نویس کاملا متخصص و مجرب و متعهد باشد و بتواند کلیه ی استعلامات لازم را از مراجع ذی صلاح با استفاده از ارتباطات خود اخذ نموده و سپس با فرآیند های دقیق علمی آنها را پردازش نماید تا ارقام و شاخص های نهایی طرح توجیهی ، در دقیق ترین شکل ممکن قرار بگیرد .

اما جامع بودن یک طرح توجیهی به معنای اینست که طرح دارای جامع ترین سرفصلها بوده و همه ی مباحث ضروری و استاندارد یک طرح کسب و کار ، مورد بررسی قرار گرفته باشد . این موضوع نیز مجددا ارتباط مستقیمی با تخصص و تجربه و تعهد تیم طرح نویسی دارد چرا که تدوین مطالعات امکان سنجی با سرفصلهایی بسیار جامع نظیر آنچه ما برای کارفرمایانمان مینویسیم ، از عهده ی اکثریت طرح نویسان خارج بوده و کار هر فرد یا شرکتی نمیباشد .

جهت آشنایی با سرفصلهای طرح های امکان سنجی ما ، کلیک نمایید !

جهت آشنایی با ویژگیهای یک تیم طرح نویسی معتبر ، کلیک نمایید !