چرا باید طرح کسب و کار را با نرم افزار کامفار 3.3 تدوین کرد ؟!

براستی چرا استفاده از نرم افزار کامفار 3 و همینطور کامفار 3.3 برای آنالیز مالی طرح های کسب و کار و امکان سنجی ، امری ضروری میباشد ؟ کامفار 3 برای تدوین طرح کسب و کار شما مناسب تر است یا کامفار 3.3 ؟! با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریابید .

نرم افزار کامفار چیست ؟

کلمه کامفار ( COMFAR ) مخفف عبارت ( Computer Model for Feasibility Analysis and Reporting ) و به معنی ( مدل کامپیوتری برای آنالیز و گزارش گیری مالی و امکانسنجی ) میباشد .

نرم افزار کامفار در واقع نرم افزاریست که توسط یونیدو در سازمان ملل متحد و به منظور انجام دقیق و جامع محاسبات مالی پروژه های صنعتی و معدنی و گردشگری و خدماتی و همینطور کشاورزی و دامپروری طراحی شده است .

نرم افزار کامفار این امکان را به طرح نویس میدهد تا هر نوع پروژه ای را اعم از ایجاد یک واحد کسب و کار جدید ، توسعه ی یک واحد کسب و کار قدیمی و یا تامین اعتبار برای سرمایه در گردش را تعریف نماید . در ادامه به تاریخچه ورود نرم افزار کامفار به ایران ، دلایل لزوم استفاده از آن و تفاوت کامفار 3 و کامفار 3.3 میپردازیم . با ما همراه باشید.

 

همچنین وبسایت فاز صفر ، آمادگی خود را جهت تدوین طرح توجیهی شما با نرم افزار کامفار ، اعلام میدارد . جهت دریافت مشاوره و سفارش طرح با شماره های کارشناسان ما در صفحه (( تماس با ما )) در ارتباط باشید.

 

تاریخچه ورود نرم افزار کامفار به سیستم طرح نویسی در ایران به روایت ما :

در ابتدای فعالیت کاری ما یعنی سال 85 ، شاید کمتر کسی در ایران با نرم افزار کامفار آشنایی داشت و اکثر طرح نویسان آن سالها طرحهای خود را صرفا با محاسباتی دستی یا فرمول نویسی در نرم افزار اکسل مینوشتند و حتی تیم های قوی طرح نویسی مانند تیم کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران نیز که نرم افزار کامفار را در اختیار داشتند ، فقط به سفارش مشتری ، گزارش کامفار را به طرح های توجیهی خود پیوست میکردند چرا که بسیاری از کارفرماها ، گزارش گیری کامفار را برای یک طرح کسب و کار ، امری غیر ضروری میدانستند .

در آن سالها ما تلاش زیادی کردیم تا استفاده حرفه ای از این نرم افزار رایج شود و سعی کردیم تا مزایای استفاده از این نرم افزار را برای کارفرمایان در ایران تبیین نماییم و تا حد بسیاری هم موفق بودیم و تعداد زیادی طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در همان سال و سالهای بعد از آن ، برای کارفرماهای داخلی و خارجی تدوین کردیم و این در حالی بود که بسیاری از شرکتهای رقیب ما حتی اسم این نرم افزار را هم نشنیده بودند !!

بعد از آنکه دکتر محمود احمدی نژاد ، که در آن سال رییس جمهور وقت بودند ، طرح آمایش صنعت و معدن را تصویب کردند و بودجه چشمگیری برای آن قرار دادند ، بانکی که وظیفه تخصیص منابع را برای طرح های آمایشی صنعت و معدن عهده دار شد ، بانک صنعت و معدن بود و این بانک هیچ طرح کسب و کاری را بدون گزارش کامفار از متقاضی نمیپذیرفت .

همین امر باعث شد که استفاده از نرم افزار کامفار برای تدوین طرحهای توجیهی ، الزامی گردد . بعد از آن بانک های دیگر کشور نیز که بعضا متصدی تخصیص تسهیلات برای طرح های زودبازده بودند نیز ، به تدریج داشتن گزارش کامفار را برای طرح های کسب و کار ، الزامی کرده و طی مدت چند سال ، استفاده از نرم افزار کامفار برای طرح نویسی ، کاملا متداول گردید و امروزه نیز داشتن پیوست کامفار برای هر طرح کسب و کاری کاملا ضروری میباشد.

 

چرا باید طرح کسب و کار را با نرم افزار کامفار تدوین کرد ؟

امروزه دیگر کمتر کسیست که پاسخ این سوال را نداند اما برای عزیزانی که اطلاعی راجع به کامفار ندارند ، دو دلیل عمده برای لزوم استفاده از این نرم افزار را به اختصار بیان میکنیم :

اول اینکه این نرم افزار یک فرمت بین المللی برای آنالیز مالی طرح های کسب و کار میباشد و زمانی که یک طرح نویس خبره طرح کسب و کار شما را با نرم افزار کامفار تدوین مینماید ، امکان دوزبانه کردن آن و ارائه آن به هر بانکی در هر کجای جهان وجود دارد چراکه این نرم افزار در واقع ، زبان مشترک بین کارشناسان مالی و طرح نویسی در سراسر دنیاست. بنابراین تدوین یک طرح کسب و کار با گزارش مالی کامفار 3 در واقع تدوین یک طرح توجیهی با گزارش مالی در کلاس بین المللی میباشد.

و دوم اینکه نرم افزار کامفار به حدی جامع و جزئی نگر به آنالیز مالی پروژه میپردازد که امکان این حد از جزئی نگری و کمال ، با محاسبات دستی و اکسلی تقریبا غیر ممکن میباشد . بنابراین فارق از اعتبار بین المللی ، استفاده از کامفار دقت و جزئیات محاسبات مالی پروژه را تا سطح بسیار مطلوبی ارتقا میدهد و اگر در دست یک طرح نویس توانمند قرار گیرد ، میتواند ابزاری بسیار کاربردی و مفید باشد.

 

نرم افزار کامفار 3 چه تفاوتی با کامفار 3.3 دارد ؟!

از نظر کلی نرم افزار کامفار نسخه 3 با نسخه 3.3 تفاوت چشمگیری ندارد ، فقط اندکی تفاوت در محاسبات IRR ، بین این دو نسخه وجود دارد که باعث میشود در صورتی که کسی از تسهیلات بانکی استفاده میکند ، فایل کامفار را در هر دو نسخه کامفار 3 و کامفار 3.3 تهیه کند نرخ IRR در کامفار 3.3 چند درصد کمتر از کامفار 3 میباشد .

تنها تفاوتی که شاید مهم باشد ، این است که کامفار 3.3 تنها ورژنی از کامفار میباشد که برای نصب در سیستم های فعلی مناسب سازی شده است چراکه کامفار 3.3 ، تنها نسخه کامفار 64 بیتی است که امکان نصب آن روی ویندوز 10 وجود دارد و چون مدتهاست که ویندوز 10 به بازار آمده و ویندوز های سابق و همینطور 32 بیتی تقریبا منسوخ شده اند ، میتوان گفت که کم کم باید با کامفار 3 خداحافظی کرد و به کامفار 3.3 به عنوان اولین کامفار 64 بیتی قابل نصب بر روی ویندوز 10 سلامی ویژه داشت و آنرا جایگزین نسخه قدیمیتر کرد .

از طرف دیگر یک سری اصلاحات و امکانات جدید در کامفار 3.3 تعبیه شده است که در زیر، به بر خی از مهمترین آنها اشاره مینماییم :

امکان اضافه کردن یک پروژه جدید برای مباحث محیط زیستی

بهبود پنجره توزیع سود و اصلاح جدول ورود هزینه های تولید

تغییر در شکل ظاهری پنجره ها

اصلاحاتی جزئی در زبانها

اصلاحاتی در پنجره ی تحلیل حساسیت

افزایش توانایی ماشین حساب برای محاسبه اعداد تا 4 رقم اعشار

و ...