طرح توجیهی تولید رینگ و پیستون خودرو سال 1402 (word+pdf)

جهت تهیه طرح توجیهی تولید رینگ و پیستون خودرو سال 1402 با برآورد هزینه و درآمد و سود و با گزارش کامفار با ما تماس بگیرید . ضمنا جهت مطالعه در باره صفر تا صد تولید رینگ و پیستون خودرو و دانلود طرح تیپ تولید رینگ و پیستون خودرو روی لینک آخر صفحه کلیک نمایید.


معرفی طرح توجیهی تولید رینگ و پیستون خودرو :


رینگ پیستون از جنس چدن خاکستری بوده و دارای قابلیت ارتجاعی و مقاوم بوده ، همچنین دارای حساسیت کمی دربرابر گرما می باشد . تعداد رینگ های هر پیستون با توجه به نوع موتور ، سه تایی ، پنج تایی یا هفت تایی می باشد . رینگ های پیستون در دو نوع رینگ کمپرس و رینگ روغنی تولید می شوند . رینگ های کمپرس سبب جلوگیری از خروج گاز از کنار پیستون ، در هنگام تخلیه ، انفجار ، تراکم و تخلیه به درون سیلندر خواهند شد .

 در موتور های پرفشار و قوی ، از 3 یا 4 رینگ کمپرس استفاده خواهد شد . در موتور های کم فشار از 2 یا 3 رینگ کمپرس استفاده می شود . در موتور های بنزینی از 3 یا 4 رینگ کمپرس استفاده می شود . همچنین در موتور های دیزلی برخی اوقات تا 7 رینگ هم استفاده خواهد شد . رینگ های کمپرس در داخل شیار های قسمت بالایی کمپرس و رینگ های روغنی در پایین ترین شیار پیستون قرار خواهد گرفت .

با توجه به اینکه رینگ پیستون یکی از قطعات اصلی موتورهای مختلف می باشد و این محصول به هیچ عنوان قابلیت حذف شدن از موتورهای با تکنولوژی فعلی نمی باشد شاید اغراق نباشد اگر بگوییم جایگزینی برای این محصول وجود ندارد بلکه تنها تولید رینگ های با کیفیت بهتر قدرت سایندگی کمتر راندمان بالا و کارائی مناسب شاید بهترین محصول جهت جایگزینی رینگ پیستون معمولی باشد.

برای آن که تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به مثال ساده زیر توجه کنید. در نظر بگیرید که یک قوطی کنسرو ماهی را به سطح صافی مثل یک تکه فلز ، شیشه آینه ای و... تکیه دهید حال از کنار به محل تماس قوطی و سطح نگاه کنید مشاهده خواهید نمود که قوطی کنسرو از لبه های فوقانی و تحتانی که  مقداری برجسته تر است به سطح مذکور چسبیده است و مابقی ته قوطی با کمی فاصله نسبت به سطح صاف قرار دارد. در واقع رینگ های پیستون همان برجستگی ها می باشند و بدنه قوطی هم به مشابه بدنه پیستون.

رینگ پیستون دارای کد آیسیک 34301629 و شماره تعرفه گمرکی 84099120 می باشد . برای واردات رینگ پیستون محدودیت خاصی تعریف نشده است ، اما با توجه به این که این محصول در داخل کشور تولید می شود ، برای این محصول گواهی عدم ساخت مبنی بر معافیت گمرکی صادر نخواهد شد . برای تولید محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید رینگ و پیستون خودرو ، باید استانداردهای 6529 ، ISO 6625 : 1986 ( E ) ، 6526-3 و 4-6526 رعایت شوند . رینگ پیستون یکی از قطعات اصلی موتور ها بوده و می توان گفت هیچ محصول جایگزینی برای آن وجود ندارد .


معرفی انواع رینگ و مثالهای کد گذاری !


1 - نوع S : رینگ های کنترل روغن شیاردار :

مثال کد گذاری : کد گذاری رینگ های کنترل روغن شیاردار با قطر اسمی 90 = 1 d میلی متر و عرض اسمی 4 = 1 h میلی متر ساخته شده از چدن خاکستری ، بدون عملیات حرارتی ، (مواد زیر گروه 12) با طرح های عمومی طبق شکل بالا و با لبه های داخلی پخ دار باید کاملاً طبق این استاندارد به قرار زیر کد گذاری گردد :

- MC 12 KI 4 * 90 - S - شماره این استاندارد یا ISO معادل آن - رینگ پیستون.

2 - نوع G : رینگ های کنترل روغن با پخ دو طرفه

مثال کد گذاری : رینگ های کنترل روغن با پخ دو طرفه با قطر اسمی 90 = d1 میلی متر ، با عرض اسمی 4 = 1h میلی متر ساخته شده از چدن خاکستری ، بدون عملیات حرارتی ، (زیر گروه 12) ، با طرح های عمومی طبق شکل شماره بالا و فسفاته شده در تمامی قسمت ها باید کاملاً طبق این استاندارد به قرار زیر کد گذاری گردد :

4 - MC 12 PO * 90 - G - شماره این استاندارد یا ISO معادل آن - رینگ پیستون.

3 - نوع D : رینگ های کنترل روغن با لبه پخ دار :

مثال کد گذاری : کد گذاری رینگ های کنترل روغن با لبه پخ دار ، با قطر اسمی 90 = d1 میلی متر ، با عرض اسمی h1 = 4 میلی متر ساخته شده از چدن خاکستری ، بدون عملیات حرارتی ، (زیر گروه 12) ، با طرح های عمومی نشان داده شده در شکل شماره 3 باید کاملاً طبق این استاندارد به قرار زیر کد گذاری گردد :

MC 12 - 4 * 90 - D - شماره این استاندارد یا ISO معادل آن - رینگ پیستون.

4 - نوع DV : رینگ های کنترل روغن با شیار V1 شکل و لبه پخ دار (فقط برای رینگ های با عرض 4 < h1 میلی متر)

مثال کد گذاری : کد گذاری رینگ های کنترل با شیار V شکل و لبه پخ دار با قطر اسمی 90 = d1 میلی متر و عرض h1 = 4.5 میلی متر ، ساخته شده از چدن خاکستری ، بدون عملیات حرارتی (زیر گروه 12) ، با طرح های عمومی نشان داده شده در شکل شماره 4 باید کاملاً طبق این استاندارد به قرار زیر کد گذاری گردد :

MC 12 - 4.5 * 90 - DV - شماره این استاندارد یا ISO معادل آن - رینگ پیستون.


مواد اولیه مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید رینگ و پیستون خودرو ، عبارتند از :


  • قراضه آهن
  • سفاله
  • فروسیلیس
  • گرافیت گرانوله
  • فروآلیاژ
  • سایر افزودنی ها
  • سنگ مغناطیس

ماشین آلات خط تولید رینگ پیستون ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید رینگ و پیستون خودرو ، عبارتند از :

  • کوره ریخته گری القائی
  • انواع قالب
  • درجه ریخته گری
  • شات بلاست
  • آزمایشگاه متالوگرافی
  • سنگ مغناطیس ( دقیق )
  • Cnc
  • کارگاه ماشین سازی و تعمیر و نگهداری

دانلود فایل آرشیوی طرح توجیهی تولید رینگ و پیستون خودرو