طرح توجیهی تولید و بسته بندی چای خشک و چای کیسه ای سال 1402 (word+pdf)

جهت تهیه طرح توجیهی تولید و بسته بندی چای خشک و چای کیسه ای سال 1402 با برآورد هزینه و درآمد و سود و با گزارش کامفار با ما تماس بگیرید . ضمنا جهت مطالعه در باره صفر تا صد تولید و بسته بندی چای خشک و چای کیسه ای و دانلود طرح تیپ تولید و بسته بندی چای خشک و چای کیسه ای روی لینک آخر صفحه کلیک نمایید.


در طرح توجیهی تولید و بسته بندی چای خشک و چای کیسه ای چه میخوانیم!


محصولات تولیدی کارخانه چای مورد مطالعه شامل چای خشک سیاه بازفراوری شده، چای فوری، چای كیسه ای (تی بگ) میباشند. كلیه این محصولات به عنوان نوشیدنی هائی آرامبخش و مفرح مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجــه به اینكــه چای خشک و چای کیسه ای و ... جهت نوشیــدن مـورداستفاده قرار میگیرد، می توان انواع آشامیدنی ها را جزء محصولات جانشین برای آن در نظر گرفت ولی با توجه به خاصیت آرام بخشی چای، قهوه، مهمتـرین جانشین چای به شمار می رود . در ضمن عمده ترین محصولات مكمل انواع چای، قند وشكر می باشند.


وضعیت صنعت تولید و بسته بندی چای خشک و چای کیسه ای (تی بگ) در ایران چگونه است !


توجه : اطلاعات این مقاله مربوط به سالهای گذشته میباشد و صرفا جهت اطلاع از سابقه صنعت چای قرار داده شده است . جهت تدوین طرح توجیهی و مطالعات بازار تولید چای خشک و چای کیسه ای به صورت کاملا به روز و با پشتیبانی بانکی با ما تماس بگیرید.

در حال حاضر چای خشک تولید داخل از نظر کیفیت متنوع می باشد بطوریکه از چای خشک مطلوب و با کیفیت جهت صادرات استفاده می گردد و نوع دیگر چای خشک که از كیفیت مطلوبی برخوردار نیست برای مصرف داخلی در نظر گرفته شده است. 

این امر سبب شده است تا مصرف کنندگان چای نسبت به چای خشک تولید داخل تمایل نشان ندهند و بسوی مصرف چای خشک خارجی تمایل پیدا کنند.

همچنین دلالان چای خشک نیز از این موقعیت استفاده نموده و با خرید چای بهاره و اختلاط آن با چای خارجی آن را به عنوان چای 100 درصد خارجی و با قیمتی بالا در بازار عرضه می کنند.

از طرف دیگر دولت با اتخاذ سیاستهای جدید در ورود چای(در سالهای پیش با ممنوع بودن واردات چای اكثر نیاز داخل از طریق واردات چای قاچاق تامین می گردید) سعی در جلوگیری قاچاق چای داشته است اما بدلیل مشکلات عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح در این بخش نتوانست نتایج مورد نظر متصدیان امر را برآورده سازد بطوریکه آمارها و خبرهای منتشره از سوی دست اندر کاران نشان دهنده ناتوانی و عدم کاهش قاچاق چای را دارد كه این امر علاوه بر ضررهای فراوان اقتصادی، برای مردم  مسائل و مشكلات بهداشتی نیز به همراه دارد.

بنابراین می توان گفت که مهمترین مشکلات و چالش هایی که صنعت تولید و بسته بندی چای خشک کشور با آن روبرو می باشد بشرح ذیل می باشد:

وجود دلالان چای که با خرید چای بهاره و اختلاط آن با چای خارجی آن را به عنوان چای 100 درصد خارجی و با قیمتی بالا در بازار عرضه می کنند. لازم بذکر است که با افزایش کیفیت چای تولید داخل می توان مانع فعالیت و سوء استفاده این گروه شد و نقش آنان را در بازار چای کمرنگ نمود.

با وجود آزادسازی واردات چای براساس بند الف تبصره (19) روند ورود چای قاچاق به صورت بسته های کوچک تر از یک کیلوگرم از مبادی مختلف به کشور همچنان ادامه دارد.

واردات چای خشک بدون برنامه ریزی و بستر سازی توسط وزارت جهاد کشاورزی موجب گسترش فساد و رانت خواری و قربانی شدن 56 هزار خانوار چایکار می شود.

حمایت نکردن بازرگانان از خرید چای مرغوب، موجب کاهش توزیع و فروش چای ایرانی طی سال های اخیر شده است. یکی از دلایل عمده پایین بودن کیفیت چای ایرانی را می توان نگرش بازرگانان چای دانست که به دلیل آنکه تولید چای مرغوب، قیمت بالاتری را برای تولید کننده در بر دارد، تجار هیچگاه حاضر به خرید چای با قیمت بالا نبوده اند که این امر موجب شده، کارخانجات با دلسردی وبی تفاوتی نسبت به تولید اقدام کنند.

با توجه به موارد بیان شده می توان نتیجه گرفت که پایین بودن کیفیت چای خشک تولید داخل سبب بی انگیزگی مصرف کنندگان نسبت به مصرف چای داخل و گرایش به مصرف چای خارجی، ورود دلالان، قاچاق چای و... گردیده است. (البته این عامل بعنوان تنها عامل محسوب نمی گردد بلکه آنرا می توان بعنوان یکی از مهمترین عوامل ذکر نمود.


بخشی از مطالعات بازار چای خشک و چای کیسه ای (تی بگ) !


توجه : اطلاعات این مقاله مربوط به سالهای گذشته میباشد و صرفا جهت اطلاع از سابقه صنعت چای قرار داده شده است . جهت تدوین طرح توجیهی و مطالعات بازار تولید چای خشک و چای کیسه ای (تی بگ) به صورت کاملا به روز و با پشتیبانی بانکی با ما تماس بگیرید.

تجزیه و تحلیل واردات چای خشک در خلال بیست سال گذشته نشان می دهد که کشور انگلستان که در دهه های 1970 و 1980 میلادی با وارداتی حدود 150 هزار تن بزرگترین بازار مصرف چای خشک را در اختیار داشت، جای خود را به کشور های برخاسته از تجزیه اتحاد شوروی سابق سپرده است که هم اکنون بیش از 180 هزار تن چای خشک در سال وارد می کنند.

پنج کشور وارد کننده عمده چای خشک در جهان (کشورهای مستقل مشترک المنافع، انگلستان، پاکستان، ایالات متحده و مصر ) طی بیست سال گذشته همچنان در راس کشورهای وارد کننده این محصول قرار دارند.

افزون بر این باید توجه داشت که حجم بازار واردات کشورهای دیگر در سال 1998 میلادی به 127 هزار تن رسید که تفاوتی فاحش را با ارقام سال 1971 (71.000 تن) نشان می دهد.


شرایط صادرات چای خشک چیست !


با توجه به میزان نیاز چای خشک و کمبود عرضه آن در داخل کشور، در حال حاضر میزان صادرات چای خشک محدود است بنابراین تامین نیاز داخل و کاهش میزان واردات چای خشک به عنوان اولویت باید مورد توجه قرار گیرد.

در سالهای گذشته میزان صادرات چای به مقدار بسیار كمی بوده است. بیشتر صادرات چای به کشورهای تازه استقلال یافته شمال ایران و روسیه بوده است. علت آن نیز قیمت پایین تر چای ایرانی و نه کیفیت آن است.

در هشت ماهه نخست سال1383 بیش از چهار هزار و 261 تن چای خشک به ارزش ریالی 30 میلیارد و 280 میلیون و 905 هزار و 338 ریال و ارزش دلاری برابر با 3 میلیون و 823 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.

صادرات چای خشک در پایان سال 1383 به بیش از 9 هزار تن رسید. میزان صادرات چای خشک ایران از سال 1375 تا 1381 بیش از70 هزار تن بوده است.

 در سال 79 با اجرای طرح اصلاح ساختار چای و جلوگیری از ورود چای به کشورصادرات این محصول در سال80 با کاهش چشمگیری روبرو شد چنانچه در سال80 میزان صادرات چای خشک در مقایسه با سال 79 با 9هزار تن کاهش به حدود 9 هزار تن رسید که ارزش ریالی آن 10میلیارد و778 میلیون و702 هزار630 ریال و ارزش دلاری آن شش میلیون و 141 هزار و 711 دلار بوده است.

این میزان درسال 81 با یک هزار تن کاهش به حدود هشت هزار تن رسیده که ارزش ریالی آن 51 میلیارد و742 میلیون و221 هزار و 892 ریال و ارزش دلاری شش میلیون و802 هزار و333 دلار بوده است.

براساس این گزارش میزان صادرات چای تا پایان مرداد ماه سال 82 حدود دوهزار تن بوده که ارزش ریالی آن 15 میلیارد و 300 میلیون و 549 هزار و 334 ریال و ارزش دلاری آن یک میلیون 931 هزار و 890 دلار بوده است.

      ایران دارای موقعیت بسیار خوبی برای صادرات چای خشک و چای تی بگ (چای کیسه ای) می باشد بطوریکه فدراسیون روسیه به عنوان یکی بزرگترین بازارهای چای خشک در جهان تلقی می شود. این کشور 99% از چای مصرفی مردم خود را از سایر کشورهای جهان وارد می کند.

با توجه به روابط رو به بهبود ایران و روسیه و نیز قرار گرفتن این کشور در مجاورت ایران و نزدیکی مسافت (این عامل سبب می شود تا نسبت به رقبا یک مزیت نسبی از نظر قیمت تمام شده ایجاد گردد بطوریکه هزینه نقل و انتقال برای کشور ما نسبت به سایر رقبای عمده مانند هند و چین کمتر می گردد) می توان با بهبود کیفیت چای خشک و انجام فعالیت های بازاریابی مناسب این کشور را به یک بازار مطلوب جهت صادرات تبدیل شود.


براورد تقاضای داخلی چای خشک و چای کیسه ای !

در بازار داخل بدلیل سیاست های دولت در سالهای گذشته و قاچاق گسترده چای خشک به کشور میزان تقاضای این محصول بدرستی مشخص نیست. اما بر اساس اظهارات متولیان صنعت چای کشور، میزان نیاز کشور به چای خشک در سالهای آینده بین 109 تا 113 هزار تن تخمین زده می شود که با توجه به وضعیت صنعت چای ایران در بهترین شرایط تولید داخلی تنها می تواند 50 هزار تن از نیاز بازار را مرتفع سازد.

از این میان نیز کمتر از 20 هزار تن چای خشک مرغوب و قابل رقابت با نمونه های خارجی خواهد بود. بدلیل تقاضای بالای داخلی برای چای خشک، همواره کشور نیازمند واردات چای خشک خواهد بود زیرا زمین های زیر کشت چای جوابگوی نیاز بالغ بر 100 هزار تنی بازار چای کشورنخواهدبود.

ظرفیت تولید چای خشک در ایران حداکثر50 هزارتن در سال است که متاسفانه از این مقدار چای تولیدی کمتر از 20 هزار تن آن مرغوب محسوب می شود.

سیاست های دولت در خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران و عدم کارآمدی کارخانه های تبدیل برگ سبز به چای خشک سبب کاهش مرغوبیت چای داخلی می شود.

بدلیل توجه به کمیت به جای کیفیت در حال حاضر حدود 210 هزار تن چای خشک تولیدی در انبارها نگهداری می شود و نیاز کشور عمدتا از چای وارداتی و یا قاچاق تامین می شود. تقاضای چای کیسه ای (چای تی بگ) هم بر اساس نظر سازمان چای برابر با 1 درصد از کل تقاضای چای خشک یعنی 1.100 تن برآورد می شود.


بررسی روند صادرات چای خشک و چای کیسه ای از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 و امکان توسعه آن !

با توجه به میزان نیاز چای خشک و کمبود عرضه آن در داخل کشور، در حال حاضر میزان صادرات چای خشک محدود است بنابراین تامین نیاز داخل و کاهش میزان واردات چای خشک به عنوان اولویت باید مورد توجه قرار گیرد.

در سالهای گذشته میزان صادرات چای به مقدار بسیار كمی بوده است. بیشتر صادرات چای به کشورهای تازه استقلال یافته شمال ایران و روسیه بوده است. علت آن نیز قیمت پایین تر چای خشک ایرانی و نه کیفیت آن است.

در هشت ماهه نخست سال1383 بیش از چهار هزار و 261 تن چای به ارزش ریالی 30 میلیارد و 280 میلیون و 905 هزار و 338 ریال و ارزش دلاری برابر با 3 میلیون و 823 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد. صادرات چای خشک در پایان سال 1383 به بیش از 9 هزار تن رسید.

میزان صادرات چای خشک ایران از سال 1375 تا 1381  بیش از70 هزار تن بوده است. در سال 79 با اجرای طرح اصلاح ساختار چای خشک و جلوگیری از ورود چای خشک به کشورصادرات این محصول در سال80 با کاهش چشمگیری روبرو شد چنانچه در سال80 میزان صادرات چای خشک در مقایسه با سال 79 با 9هزار تن کاهش به حدود 9 هزار تن رسید که ارزش ریالی آن 10میلیارد و778 میلیون و702 هزار630 ریال و ارزش دلاری آن شش میلیون و 141 هزار و 711 دلار بوده است.

این میزان درسال 81 با یک هزار تن کاهش به حدود هشت هزار تن رسیده که ارزش ریالی آن 51 میلیارد و742 میلیون و221 هزار و 892 ریال و ارزش دلاری شش میلیون و802 هزار و333 دلار بوده است.

براساس این گزارش میزان صادرات چای خشک تا پایان مرداد ماه سال 82 حدود  دوهزار تن بوده که ارزش ریالی آن 15 میلیارد و 300 میلیون و 549 هزار و 334 ریال و ارزش دلاری آن  یک میلیون 931 هزار و 890 دلار بوده است.


دانلود فایل آرشیوی طرح توجیهی تولید و بسته بندی چای خشک و چای کیسه ای