ویژگیهای یک طرح نویس ایده آل چیست ؟!

یک طرح نویس ایده آل در واقع ترکیبی از تخصص و تجربه و تعهد است اما سوال اصلی اینجاست که تخصص در چه علومی ؟! و تجربه در چه زمینه هایی ؟! و تعهد برای چه ؟! با ما همراه باشد در این مقاله تا پاسخ این سوالات اساسی را دریابید .

اگرچه در مطلب (( تعریف طرح کسب و کار )) گفتیم که یک طرح کسب و کار در واقع تخمینی از هزینه های پروژه و همینطور درآمد ها و سود آتی آن کسب و کار میباشد ، اما این تعریف بسیار مختصر بوده و نمیتواند شما را با جزئیات دقیق فاز صفر آشنا نماید .

 

ویژگیهای یک طرح نویس خوب :

تدوین یک طرح جامع کسب و کار ، یکی از تخصصی ترین و پیچیده ترین و در عین حال تعیین کننده ترین بخش های راه اندازی یک کسب و کار میباشد چرا که تنها در این بخش کار ، کارآفرین میتواند افق مالی چند سال آینده ی کسب و کار خود را ببیند و بر اساس آن تصمیم گیری نماید . اما تخصصی بودن و پیچیده بودن نگارش یک طرح توجیهی دلایل زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم :

اول اینکه طرح نویسی در هیچ دانشگاهی و هیچ رشته ای آموزش داده نمیشود ! درست است که در تدوین یک طرح کسب و کار از سطوح عالی دانش مهندسی مالی و همینطور حسابداری استفاده میشود ولی این بدین معنی نیست که داشتن دانش مهندسی مالی  و حسابداری برای طرح نویسی کفایت میکند .

مضاف بر دانش های ذکر شده ، یک طرح نویس حرفه ای باید سالها در این زمینه تجربه کسب کرده باشد تا بتواند به طور تخصصی در زمینه ی یک صنعت یا رشته ی خاصی طرح کسب و کار بنویسد و مضاف بر این موضوع ، طرح نویس باید به نرم افزار کامفار 3 تسلط کافی داشته و بتواند گزارش این نرم افزار را به طرح های کسب و کار خود پیوست نماید .

مورد دوم اینکه نگارنده ی یک طرح توجیهی باید اطلاعات فنی عمومی در مورد صنایع و حوزه های مختلف کسب و کار داشته باشد تا بتواند اطلاعات فنی را از پیش فاکتور استخراج نموده و همینطور بتواند استعلامات فنی لازم را برای هر کسب و کاری که مسئولیت تدوین طرحش را به عهده دارد ، اخذ کند . بنابراین یک طرح نویس نه تنها باید دانش مالی و حسابداری داشته باشد بلکه باید سررشته ی مسائل فنی را نیز داشته باشد .

مورد سومی که لازمه ی طرح نویس بودن است و البته در کشور ما بیشتر از سایر کشور ها مورد نیاز است ، تسلط طرح نویس بر فرایند ها و امور اداری اخذ مجوز و وام های کارآفرینی میباشد چرا که این فرایند ها عموما پیچیده بوده و کارآفرین نیازمند دریافت مشاوره در این زمینه ها میباشد .

داشتن دانش اداری ، موجب میشود که طرح نویس بتواند در جهت تسهیل فرایند های اداری ، به کارفرما مشاوره داده و او را در مسیر درست قرار دهد . مضاف بر این مورد ، طرح نویسی که تجربه و تخصص بالایی دارد ، میتواند طرح کسب و کار را به گونه ای منطبق با خواست کارشناسان مالی بانک تدوین نماید که منطبق با عالی ترین سطوح استاندارد های نظام بانکی کشور باشد که این موضوع میتواند برای کارفرما اعتبار ویژه ای نزد بانک ها ایجاد نماید .

و در نهایت مورد چهارمی گه یک طرح نویس باید داشته باشد ، تعهد است !! تعهد در تمامی حرفه ها امری ضروریست اما این ضرورت در مورد کارشناس طرح نویس صد چندان میباشد اما چرا !!؟

دلیل آن کاملا واضح است چراکه تیم طرح نویسی اولین مجموعه ای میباشند که از جزئیات پروژه ی شما که ممکن است بسیار هم محرمانه باشد مطلع میشوند و به همین جهت باید کاملا مورد اعتماد و معتبر باشند .

وقتی یک تیم طرح نویسی بیش از پانزده سال سابقه ی کاری توام با تخصص و تعهد را در کارنامه خود دارد و برای بزرگترین صنایع و کارخانجات و سرمایه گذاران کشور طرح کسب و کار نوشته است و مورد تشویق و تایید آنان قرار گرفته ، کارفرما میتواند با خیال راحت و آسوده پروژه خود را با او در میان بگذارد .

البته کارشناسان ما با مشاوره هایی که به کارفرمایان ما ارائه میدهند ، همواره طرح را به گونه ای تدوین میکنند که اطلاعات حیاتی و کلیدی پروژه در طرح قید نگردد که زمانی که کارفرما طرح را به افراد یا ارگانهای دیگری برای بررسی ارائه میدهد ، خطری کسب و کار آینده وی را تهدید ننماید .

برای دیدن تقدیرنامه هایی که برخی از کارفرمایان محترم ما ، با مهر و سربرگ شرکتی خود برای ما صادر نموده اند به این صفحه مراجعه نمایید .

در نهایت باید گفت که تدوین یک فاز صفر جامع برای یک کسب و کار ، کاری فوق العاده تخصصی بوده و انجام آن نه تنها از عهده ی اکثریت کارفرمایان محترم خارج است بلکه حتی از عهده ی طرح نویسان معمولی هم برنخواهد آمد بنابراین انتخاب طرح نویسی متخصص و مجرب و متعهد ، اولین گامیست که فرد کارآفرین برای راه اندازی یک کسب و کار باید بردارد.

وبسایت فاز صفر ، زیر نظر وبسایت مشاوران سرمایه گذاری ایران و وبسایت گسترش کارآفرینی ایران ، با داشتن قوی ترین تیم تخصصی در زمینه ی تدوین طرح های کسب و کار ، آمادگی خود را برای تدوین طرح توجیهی شما اعلام میدارد . جهت درخواست طرح کسب و کار اختصاصی و بانکی با ما تماس بگیرید.