فاز صفر پروژه یا طرح کسب و کار چیست ؟

طرح کسب و کار یا همان طرح توجیهی که به آن فاز صفر پروژه نیز میگویند ، اولین و شاید مهم ترین قدم برای شروع یک کسب و کار میباشد . کلیه مختصات مالی یک کسب و کار از اولین مرحله تا 5 سال بعد از بهره برداری در طرح کسب و کار برآورد میشود .

زمانی که فردی تصمیم میگیرد که کسب و کاری را پایه ریزی کند ، در ابتدا فقط یک ایده در ذهن دارد که قطعا برای شروع عملی یک پروژه کافی نیست . این ایده ممکن است بسیار کارآمد باشد و بتواند ارزش افزوده ی بالایی خلق کند در حالیکه برعکس این موضوع هم امکان پذیر است ، یعنی ممکن است این ایده محکوم به شکست باشد .

در این نقطه که میتوان آنرا نقطه ی صفر پروژه نامید ، تنها چیزی که میتواند به کمک فرد کارآفرین بیآید ، تخمینی از وضعیت هزینه ها و درآمد زایی و سود آوری آن پروژه میباشد که در اصطلاح علمی به آن طرح کسب و کار یا فاز صفر پروژه اطلاق میشود .

در کشورهای توسعه یافته ، زمان و هزینه ای که کارآفرینان روی تدوین طرح کسب و کار یا فاز صفر پروژه خود صرف میکنند ، گاها با زمان و هزینه ای که صرف فاز های بعدی میکنند برابر است و همین امر یکی از دلایلی است که موجب میشود ، در کشور های توسعه یافته ، کسب و کارها تا این اندازه قدرتمند و بین المللی و موفق شوند و کمتر با شکست مواجه شوند .

در کشور ما ، برخی از کارفرماها و کارآفرینان ، دیدگاه درستی نسبت به مقوله ی فاز صفر ندارند و تصور میکنند که یک طرح کسب و کار ، تنها ابزاریست برای اخذ وام و یا اخذ مجوز ، در حالیکه اگر طرح کسب و کار به صورت اختصاصی و توسط یک تیم کارشناسی خبره تدوین گردد ، میتواند مضاف بر کاربرد برای اخذ وام بانکی و یا اخذ مجوز ، به عنوان یک نقشه ی راه برای سرمایه گذار عمل کند .

کاری که ما در تیم طرح نویسی فاز صفر انجام میدهیم در واقع تدوین طرح های کسب و کاری با این مشخصات میباشد . طرح هایی که بتواند به صورت واقعی و برای یک کار اجرایی در خدمت کارفرما قرار گیرد و افقی کاربردی از آینده ی پروژه در اختیار وی قرار دهد. وبسایت فاز صفر ، زیر نظر وبسایت مشاوران سرمایه گذاری ایران و وبسایت گسترش کارآفرینی ایران ، با داشتن قوی ترین تیم تخصصی در زمینه ی تدوین طرح های کسب و کار ، آمادگی خود را برای تدوین طرح توجیهی شما اعلام میدارد . جهت درخواست طرح کسب و کار اختصاصی با ما تماس بگیرید .

 

انواع طرح های کسب و کار : طرح های کسب و کار بر اساس نوع پروژه ای که برای آن نوشته میشوند عموما به 3 دسته تقسیم میگردند که در زیر به آنها میپردازیم .

1 – طرح کسب و کار صنعتی :

یک طرح کسب وکار صنعتی به طرحی اطلاق میشود که در حوزه ی تولید یک محصول صنعتی تدوین میگردد ، به عنوان مثال طرح کسب و کار تولیدی پوشاک و کفش یک طرح صنعتی میباشد . طرح نویسی در حوزه صنعت ، نیازمند داشتن دانش فنی بالایی میباشد چرا که بخش صنعت دارای زیر مجموعه های بسیار زیادی میباشد که هر کدام تخصص های مربوط به خود را طلب میکند .

مثلا استاندارد های طرح نویسی در حوزه صنایع غذایی و دارویی و شیمیایی در بسیاری موارد با استاندارد های طرح نویسی صنایع برق و الکترونیک و یا صنایع بازیافت متفاوت است بنابراین یک کارشناس طرح نویس متخصص در بخش صنعت باید دانش فنی لازم در حوزه صنعت را داشته باشد که این سطح از دانش ، فقط از طریق کسب تجربه در سالیان متمادی قابل حصول است .

2 – طرح کسب و کار کشاورزی و دامپروری :

طرح های کسب و کار کشاورزی و دامپروری به طرح های اطلاق میشود که برای پرورش یه محصول کشاورزی و دامپروری مانند احداث باغات و نهالستان ها و همینطور دامداری هایی مانند گاوداری و مرغداری و زنبور داری و غیره میباشند .

طرح نویسی کشاورزی و دامپروری نیز مانند طرح نویسی در حوزه صنعت نیازمند آشنایی با مسائل بیسیک در حوزه کشاورزی و دامپروری بوده و طرح نویس پروژه های کشاورزی و دامپروری باید با تکنولوژی های نوین کشاورزی آشنایی داشته و استاندارد های مربوط به این عرصه از کسب و کار را بشناسد .

3 – طرح کسب و کار گردشگری و فرهنگی و خدماتی  :

طرح های کسب و کار خدماتی و گردشگری و فرهنگی نیز یک حوزه تخصصی دیگر میباشند که مانند دو حوزه تخصصی بالا نیازمند کارشناس متخصص خود هستند .

طرح نویسی در حوزه فرهنگی و گردشگری نیازمند دانستن استاندارد های مخصوص این کار عرصه میباشد که در برخی موارد این استاندارد ها جنبه ی ملی دارد و با استاندارد های کشورهای دیگر متفاوت است مثلا برای تدوین یک طرح کسب و کار احداث هتل ، بسته به اینکه هتل چند ستاره باشد باید استاندارد های خاصی را در طرح لحاظ نمود که این استاندارد ها با استاندارد های کشور های دیگر غالبا اندکی متفاوت میباشد . لذا یک طرح نویس گردشگری و فرهنگی باید تمامی این جزئیات و همینطور استاندارد های مربوط به هزینه ی ساخت اماکن گردشی و تفریحی و ورزشی و هنری و ... را به خوبی بداند .

برای اینکه بتوانید یک طرح نویس مناسب برای تدوین پروژه ی خود انتخاب کنید توصیه میکنم مقاله (( ویژگیهای یک طرح نویس خوب )) را مطالعه نمایید .

در عین حال مجددا اعلام مینماییم که وبسایت فاز صفر ، زیر نظر وبسایت مشاوران سرمایه گذاری ایران و وبسایت گسترش کارآفرینی ایران ، با داشتن قوی ترین تیم تخصصی در زمینه ی تدوین طرح های کسب و کار ، آمادگی خود را برای تدوین طرح توجیهی شما اعلام میدارد . جهت درخواست طرح کسب و کار اختصاصی با ما تماس بگیرید .